Dressyr för Pia Sohl

Det finns inte så mycket att säga om dagens ridpass, det gick inte bra iallafall.
Det började med att han som vanligt (red Medyk) var skitstel i vänster varv, han går mot skänkeln istället för att ge efter, fick tillslut sitta och banka honom med vänsterskänkeln så att han lyssnade, och det fungerade väl ok. När vi väl kom igång i traven under passet så blev han lite lösare och kunde ställa åt vänster utan att gå emot. Höger varv är ju lättare, men där blev han istället mer springig och skulle fram till en annans sto, SUCK. Han är en knashäst. En galopp under passet resulterade i en lång skenrunda runt ridhuset, blev riktigt trött på honom! Han ville bara inte stanna, och ju längre han sprang desto mer stressad blev han. Efter några rundor kunde jag lugna honom och styra in honom i väggen, jag blev konstigt nog inte det minsta rädd, bara frustrerad, jag VILL inte sitta och tok dra en häst i munnen :( jag är dock glad att han inte bockade eller gjorde några krumsprång för då hade jag kanske tappat balansen i farten och åkt av, några kickar gjorde han däremot i början innan han fått upp farten. Jag förstår inte hur han någonsin ska kunna gå som en ordentlig lektionshäst, han kan bli jättefin om han får jobba under en ryttare med mycket träning och konsekvens, tid och tålamod. Men hur han ska kunna bli lugnare och lära sig lyssna under flera olika ryttare, i flera olika grupper där de flesta ryttare rider på olika sätt, det förstår jag inte riktigt, han behöver ju bli ordentligt tillriden innan han går lektioner. Men jag hoppas väl att det blir bättre, eller något, eller att någon tar över honom för en tid så att han kan vänja sig att gå lugnt tillsammans med andra hästar för det är något han inte kan!

Efter sken-rundan så övade vi mest i traven, volter och ställande och det gick ju bra! Där fungerade han fint tillslut.

Nu ska jag gå i duschen, sen ska jag SOVA!

// Fanny


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0