En fredag i stallet - 100416

Idag hade jag först lektion kl 9.00 för Elisabeth, jag fick välja pålle och då valde jag förstås Scott, eftersom Christina valde Missan =P. Det var hoppning på schemat, which I love!
Det gick helt ok i början, förutom att Scott drog iväg lite på sista hindret, det råkade bli typ 2,5 språng där det skulle varit 4 -__- För att komma med en liten ursäkt så snubblade Scott lite halvt på första hindret så jag hade inte riktigt hittat balansen, därför kunde jag inte samla upp honom som jag skulle innan hindret.
Vi fick dock dispans av Bettan, Scott och jag fick gå med tre galoppsrpång mellan hindrena istället för fyra som de andra skulle ha, Scott har ju så stor galopp.

Efter lektionen släppte vi ut hästarna i hagen och sedan gav jag alla pållar mat.
På eftermiddagen sa Malin att Medyk (elr. Medik vet ej vilken stavning) behövde ridas, så jag fick hämta in honom från hagen. Frida och Therese hämtade Pearl och Clemets från lektionshästarnas hage, vi skulle rida lite i ridhuset och lite i skogen. Inhämtandet av Medyk gick dock inte så himla bra, jag var tvungen att stänga dörren efter oss så att inte Pocca och Penny skulle följa efter, men tydligen så blev Medyk stressad av att stå stilla medan jag fixade med dörren, så han började dra iväg med mig genom stallet. Han är ju stark när han väl bestämt sig för att han ska någonstans, så jag fick snällt släpa efter. Fick iallafall in honom i spolspiltan, men där ville han inte stå kvar, tillslut fick Monica försöka hålla honom i grimskaft, men det gick inte heller superbra. Efter en stund lugnade han sig och jag kunde göra iordning honom.

Till själva ridningen. . . Vad ska man säga? Han är unghäst, han kan inte så mycket än. Ibland vägrar han att gå igenom hörnen då ställer han sig och backar. När man vill få in honom på en volt så vill han inte gå på samma spår utan han flyter ut och vill INTE gå på volten, han förstår inte direkt skänkelhjälperna så jag får använda tyngden och talet för att få honom dit jag vill, och då upptäckte jag att han svarar jättebra på när man pratar med honom. Tar han ett steg i rätt riktning så säger jag "Braaaa, det är braaa killen, det är rätt. Fortsätt så." och då blev han säkrare och började gå bättre på volten.
Sedan skulle vi galoppera, fick igång honom bättre än förra gången, men han saktar av efter första långsidan. Jag försöker smacka på och hålla igång honom, men jag vill INTE sitta och slå honom med spöet :( Någon som har tips?
Sedan gjorde vi ett försök till med Clements som galopperade före honom, som draghjälp. Det var ju jätteroligt, en kapplöpningsmatch! Han flög fram hipp som happ vilket jag INTE tyckte om, försökte vända honom in mot mitten och sedan sakta av, men då kickade han mot Clements. Sedan försökte vi efter Pearl (längre ifrån denna gången) i vänster varv, men då kastade han sig in i mitten och började kicka och hålla på så jag fick sakta av.
Fick ner honom på en liten volt i ena hörnet, i skritt, och det gick super! Där var jag nöjd med honom, han började fokusera på att arbeta istället för att hålla koll på de andra hästarna och försöka dra sig ur volten. Vi skrittade där några varv och sedan red vi ut en sväng i skogen, en liiiten sväng bara för vi skulle ta in alla andra hästar från hagen.

Det har varit dagen hittills, jag ska ut med Troja om en stund och sedan ska vi äta god middag :D

// Fanny

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0