Tävlingslydnaden 8/4 + ridlektion 9/4

Återigen var det ett tag sedan jag uppdaterade här, därför skriver jag om både tävlingslydnaden igår och ridningen idag.

Tävlingslydnad
Gick riktigt kasst till en början. Troja var orolig och stressad, gissade på att hon var påväg in i löp.
Vi skulle visa linförigheten, men det gick inte alls. Troja var helt ofokuserad, och när hon väl fokuserade så fick hon helt fel position så nej, det gick inte alls som jag tänkt mig.
Men men tänkte jag, nu är det dags för inkallning, och DET kan vi iallafall. Men nehej, tydligen hade hon fel position där också.
Jag har ju tränat det mesta (förutom agilityn) hemifrån, därför har ingen kunnat säga till mig att Troja ibland sitter med rumpan in bakom mina ben. Det enda jag ser om jag tittar ner på Troja när hon sitter i fotposition är ju att hennes huvud är i rätt position och att vi håller kontakt, men ibland skjuter hon alltså in rumpan bakom mig på något vänster, och det kan inte jag se! Känns riktigt surt att vi tränat fel hela tiden. Men nu vet jag hur jag ska rätta till det, iallafall i inkallningen, linförigheten och fritt följ får vi väl hitta på något annat sätt.
Sedan var det dags för sittande i grupp och efter det platsliggning i grupp. Vid nedläggningen den här gången så skulle vi var för sig kommendera våra hundar, så att de inte lägger sig på någon annans kommando. Troja var klassetta fick vi som berömm, och det kändes som lite plåster på såren, jag hade inte misslyckats helt ändå.
Efter det körde vi varsinn inkallning igen, framför hela gruppen den här gången. Troja var såå mycket mer fokuserad på mig nu och det gick bra, kontakt hela vägen och en bra fotposition, ingången vid inkallningen var också mycket bättre (hon brukar slå i mitt ben annars).
Jag funderar ändå på att anmäla mig till tävlingsagilityn, där vi faktiskt KAN det vi håller på med =P

Ridlektion
Valde Scott idag eftersom Missans sår vid halsen fortfarande inte var helt ok, hon kunde visserligen gå sa de, men det vore nog bättre om jag tog Scott så kunde hon vila en dag till. Jag protesterade inte, Scott är en underbar pålle =) Vi hade lite bomövningar och en del jobb i trav, travdelen gick inte så värst bra. Det är så svårt att få igång Scott utan att ha galopperat något först haha. När det sedan bara var en kvart kvar av lektionen så hoppade vi en liten bana med kryss, skitroligt! Scott var jätteduktig, och jag var också jätteduktig för jag var inte ens nervös! Hoppningen går bättre och bättre och blir därför också roligare och roligare :D
Den nya hästen, 6 åringen från Polen, var med på lektionen idag också. Lite seg var han allt så Mirah fick hoppa banan med nya pollen på släptåg.

Snart ska vi in till stan och jag ska inom Arbetsförmedlingen för att hämta lite papper inför min praktik på Bokeslätt. Efter det ska vi handla och sedan ut med Linda, Malte och de andra två galenpannorna på promenad.
Troja har ju börjat löpa idag så vi får se hur det går med Kiwano och med Malte, håller tummarna för att Troja kan ge Kiwano lite avhyvlingar så att han struntar i att hon löper, annars blir det knepigt. Iofs har ju inte Kiwano blivit könsmogen helt än, han är nog påväg för han blir lite förvirrad nu när Troja löper, men han är ju knappt 10 månader och har inte börjat skvätta eller lyfta på benet ännu.

Imorgon är det grillning på valje halvö med en del av Håkans släkt, hoppas det blir fint väder :)
Ha en bra helg alla bloggare och bloggläsare.

// Fanny

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0