Lördag - 100220

Idag har det varit rätt så lugnt, gårdagen gick åt på stan med en massa ärenden och en fika hos Henke, Madde och lilla Noah. Så han har vuxit lill-killen!

Dagen som sagt var lugn, jag klippte/trimmade Trojas päls och borstade igenom den ordentligt. Hon börjar sin fäll-period nu, hon har ungefär 2-3 perioder om året då all pälsen ligger på vårt golv istället för på Troja själv. Blir snart till att dammsuga minst 1 gång om dagen, SUCK. Det tog väl ungefär 45 minuter att göra det, sedan tränade vi lite :)
Jag har nämnligen köpt en apportbock i trä till Troja, vi måste ju börja träna lite ordentligt nu inför våren med kurser och tävlingar. Jag har anmält Troja och mig själv till Tävlingslydnad - kursstart 28 mars (tror jag), och jag har anmält Håkan och Kiwano till Allmänlydnad 2 - kursstart 3 mars (tror jag).

Träningen med apportbocken är faktiskt lite speciell, Troja hon tuggar ju på allt av trä som liknar pinnar. Visst hon kan apportera bocken, inga problem där, men saken är ju den att hon inte ska TUGGA på bocken utan bara hålla den i munnen. Så därför har vi lagt upp träningen i olika steg.

Steg 1.
Hålla fram bocken framför Trojas nos, ge kommandot "Ta" och låta henne gripa lätt om bocken med främre delen av munnen, alltså får hon ingen chans att börja tugga på den. När hon gjort detta berömmer jag och ger en godis. Efter 2-3 gånger av denna övning så förstår hon principen - hon ska bara hålla den lätt i munnen sedan räcker det.

(Anledningen till att jag ger kommandot "Ta" är för att kommandot "Apport" redan används när jag kastar iväg hennes leksak och hon ska hämta den, när hon hör det kommandot så blir hon alldeles för uppspelt och det är inte den energin jag är ute efter i den här övningen, därför ger jag henne ett helt annat kommando)

Steg 2.
Detta började vi med idag, och jag gjorde som så att jag upprepade Steg 1 ungefär 4-5 gånger för att friska upp hennes minne. Sedan gjorde jag ungefär likadant som i steg 1, jag höll fram bocken framför hennes nos, gav kommandot "Ta", lät henne gripa om bocken ordentligt den här gången. Det tog några gånger innan hon förstod att hon faktiskt inte skulle TUGGA på den goda träleksaken, men efter några misslyckanden och några lyckade övningar så började hon förstå att hon bara skulle sitta där med "träpinnen" i munnen några sekunder innan hon skulle ge tillbaka den till mig.

Än sålänge fungerar metoden himla bra, nästa steg har jag inte riktigt bestämt för mig själv ännu, jag får prova mig fram och se när jag kan låta henne apportera bocken på riktigt, jag vill inte ha för bråttom och låta bit-träningen gå till spillo. Det är ju olika för hund till hund hur man går fram, men detta fungerade himla bra för mig och Troja iallafall :)

// Fanny


Kommentarer
Postat av: Linda

kul med kurs hoppas att både du och håkan kommer ut på tävlingbanorna snart!

2010-02-21 @ 11:14:06
URL: http://www.que-sera-sera.zoomin.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0