Hästskötarutbildning och lite annat smått.

Usch det var längesedan jag var inne här på bloggen, jag har liksom haft annat att tänka på.
Vi har bl.a varit och röntgat Kiwano i Helsingborg hos Din Veterinär. Vi har inte fått reda på resultaten än men Linda (Kiwanos uppfödare) tyckte att det såg bra ut. Både hon och jag var så nervösa så vi mådde illa, vankade av och an och pladdrade på för att inte svimma typ, haha! Usch det var hemskt, ända sedan vi fick hem Kiwano för snart ett år sedan så har jag gått och varit nervös för hans höfter och armbågar och nu har tyngden släppt till hälften iallafall, nu hoppas vi bara att veterinärerna som ska döma plåtarna är på bra humör den dagen.
Förhoppningen är ju såklart HD: A (helt normala höftleder), men skulle det bli B på någon så är det ok också (nästan normala höftleder) och sedan ED: UA (Inga påvisbara förändringar, gällande armbågarna).
Nu är det bara MH testet kvar att vara nervös inför.

Jag har också blivit meddelad att jag blivit antagen till Olofströms nystartade hästskötarutbildning, YEY ME!
Jag är så jäkla glad för det! Känns som om jag äntligen kommer någon vart!
Här kommer lite info om utbildning för er som är nyfikna :)

Information
Utbildningen vänder sig till dig som vill fördjupa dina kunskaper inom hästskötsel, men även till dig som planerar att studera vidare till t ex djursjukvårdare.
Alla moment som ingår i Svenska Ridsportförbundets krav för Hästskötarexamen behandlas i kurserna.
Efter genomgången utbildning finns möjlighet att avlägga yrkesprov för hästskötarexamen.

Utbildningen genomförs på Olofströms Ridklubbs anläggning - en modern anläggning med nya stallar (byggda 2007), två ridhus, utebanor och fina konferenslokaler för teoriutbildning.

Undervisning sker med högskoleutbildad personal.
De praktiska momenten genomförs med välskolade hästar och ponnyer.


Kurstid
Hästskötarutbildningen omfattar 20 veckors heltidsstudier under tiden 23 augusti 2010 - 3 januari 2011.


Kursinnehåll
Arbete med häst, delkurs          - 100p   DJR1201
Djurkunskap, grundkurs            -  50p   DJR1204
Häst- och stallskötsel                - 150p  DJR1210
Hästkunskap                            - 150p  DJR1211
Hovvård                                  -  50p   DJR1216
Ridning                                   - 100p  RID1203
Ridning och körning, grundkurs - 150p RID1204


I utbildningen ingår även:
Tappskoutbildning
Första hjälpen
Hjärt- och lungräddning
2 x 3 veckor arbetsplatsförlagd utbildning (APU)


Du har möjlighet att komplettera utbildningen med kurserna Etologi, 50p DJR1206, och Djursjukvård, 150p DJR1205, för särskild behörighet till yrkeshögskoleutbildning inom djursjukvård.


Så är det :D ! Jag vet dock inte riktigt hur jag ska fortsätta efter utbilningen, men det får vi se helt enkelt.

Kommentarer
Postat av: S

Grattis xD Jag kom med in ^^,

2010-08-11 @ 21:33:39
Postat av: Malin

Hej, kom in på din blogg när jag sökte på hästskötar utbildningar, hade tänkt söka till strömsholm men dom har lagt ner den och man kan bara läsa på distans. Var kan man hitta info om den du går på och hur är det att gå där? / Malin :)

2010-12-06 @ 18:13:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0