Regn och ridning

Idag har det varit en OTROLIGT ful dag om man tänker på vädret. Det har regnat HELA dagen! Vi var ute med hundarna i det värsta ovädret och jag blev totalt dygnsur och jag frös som fasen! Usch säger jag bara!
Maria och jag hade ju planerat att rida ut en runda idag, men det fick vi ställa in och istället rida i ridhuset. Inte för att Medyk hade något emot det, fyfan vad han njöt idag!

Ridningen då, jag och Maria kom till stallet precis samtidigt, snacka om timing!
Vi gick in i stallet blöta och frysandes. Hon gick för att hämta sina hästar och jag gick för att hämta min polle, Medyk då vill säga. När jag väl kom ner i hagen så letade jag efter Medyk, kunde dock inte se honom. Däremot så kom det en väldigt mörk häst travandes och gnäggandes mot mig, nästan svart var den. Oj då! Det var ju Medyk! Stackarn var helt genomblöt, så blöt att han såg svart ut. Tog med honom in i värmen (någorlunda varmare i stallet än ute) och upptäckte att sadelkammaren var låst, suck. Ställde Medyk i Pennys box i privatstallet och sedan ringde jag Peter, frågade ifall han hade några nycklar, det hade han dock inte så han ringde Jessica.
Ungefär 40-50 min efter att jag kommit till stallet så fick jag tillgång till sadelkammaren.
Maria skulle rida Steffie när jag red Medyk och satan vad kul Medyk hade! Undrar om han fått busa loss något på länge för han var explosiv idag haha! Ville såklart inte gå först på spåret utan han skulle följa efter Steffie, det fick han dock inte idag. I galoppen var han som han var i början, som ett ånglok, han bara SKA framåt och får han inte det så kickar och bockar han. Jag bara skrattade åt hans försök att sticka ifrån mig, för det lyckdes inte så värst bra. Men så bestämde vi att Steffie skulle galoppera först och Medyk efter och så skulle jag bara låta honom springa, inte hålla igen honom (kanske får upp hans framåt anda?) och fy satan sån fart han fick, jag verkligen kände hans glädje och energi när jag inte höll igen honom, han sprang på i racerfart och gjorde kickar och bocksprång om vartannat. Han är ju dock unghäst så han har ju ingen vidare balans så ibland är det rätt läskigt att bara låta honom löpa för han kan själv inte hålla balansen så han vinglar fram och tillbaka i svängarna så där var jag tvungen att hålla igen för annars hade vi båda gjort en snygg kullerbytta, han var ju nära på att trilla när han halkade till på det blöta underlaget. Jag tog lite lugn galopp med honom också, så att han inte bara skulle bralla iväg med mig och det gick super, tills Steffie kom upp framför och Maria sa "kom igen då Medyk!" och ställde sig i fältsits och lät Steffie springa på, då blev det några racervarv till i ridhuset xD

Men Medyk han var nog nöjd med passet ändå tror jag ;) Fått ur sig lite energi.
Jag lämnade honom inne inatt för jag tyckte så synd om honom när han äntligen torkat, då ville jag inte slänga ut honom i ovädret igen, så jag ska till stallet imorgon och ge honom frukost och sedan släppa ut honom.

Nu är det sängen som gäller, godnatt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0