Tävlingslydnad - 100327

Vaknade kl. 08.00 i morse, gick upp, åt frukost, rastade Troja och körde till Brukshundsklubben för inskrivning till Tävlingslydnad.

Började med att gå in i klubbstugan och skriva upp mig, betala och få en bok. Vi delade rum med de som skulle gå appell kursen. De började med att prata om kurstillfällena och vad de skulle innegålla. Till min lycka (ironi) så såg jag att jag kommer missa 5 måndagar på Bokeslätt för att kursen och ridningen sammanfaller och jag kommer välja de fem gångerna med hundträningen eftersom kursen bara innefattar 8 tillfällen, tyvärr.

Efter det gick vi ut på planen och fick visa med våra hundar hur vi belönade dem och hur vi lekte med dem. Jag var lite nervös för jag visste inte 100% hur Troja skulle reagera på att komma ner till träningsplanen och gå kurs igen. Det är ju trots allt några år sedan vi gick en riktig kurs. Men Troja skötte sig utmärkt, jag belönade med hennes nyinköpta kamptränings leksak, dock syntes det att jag ofta har "apporterat" med henne för så fort jag höjde armen med leksaken i så var hon beredd att springa iväg och hämta.
Det var som sagt allt vi gjorde idag, nästa pass är på måndag. Under kursens gång kommer vi träna alla momenten i lydnadsklasserna, iallafall klass I.

Lydnadsklass I
Platsliggande
Tandvisning/Tillgänglighet
Linförighet
Läggande
Inkallande
Ställande
Apportering
Hopp över hinder
Helhetsintryck

Det vi behöver träna mest på är platsliggande och apportering. Troja kan platsliggning, det är inte det som är problemet, men hon låter lite för mycket haha. Hon gnäller om jag inte säger något och eftersom platsliggningen är under 2 minuter (har jag för mig) så kommer hon hinna gnälla mycket om vi inte får bort det på något sätt.
Apporteringen, där är apportbocken problemet, hon vill tugga på den vilket är ett mycket vanligt "problem" och jag tvekar på om hon någonsin kommer ta metallapporten i munnen - en utmaning.
Men kursen kommer bli sjukt rolig och jag är oerhört förväntansfull! HERE WE COME AGAIN!

Dock funderar jag på om jag ska anmäla mig till tävlingsagilityn, för att komma tillbaka på rätt spår. Jag kan alltid behöva hjälp med min handling, men det återstår att se, pengarna måste räcka och det måste finnas nog med tid så att kurserna inte krockar.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0