Tävlingslydnad 2:a kurstillfället

Som ni då läst så har jag och Troja börjat kursen Tävlingslydnad på brukshundsklubben. Första tillfället var i lördags då vi bara lekte med våra hundar. Andra tillfället var i måndags så jag fick tyvärr skippa ridningen och får göra det några gånger till. Men tillbaka till kursen då, det gick riktigt bra!
Vi började med platsliggningen som är något utav det viktigaste så därför ska vi träna det minst 2 gånger varje tillfälle. Som jag skrev i mitt förra inlägg så trodde jag att vi skulle få jobba lite med det här momentet eftersom Troja kan vara riktigt otålig och gnällig när hon vill arbeta. Men det gick verkligen över förväntan!
Jerker (den ena instruktören) sa till oss att förbereda för platsliggning, så jag kopplade loss Troja och la kopplet i min ficka, gav kommando "ligg" och på Jerkers order lämnade jag Troja. Jag stod på avstånd och berömde henne lugnt, sedan tittade jag bort från henne, jag tittade rakt upp i luften eller åt sidan för det lugnar henne. Troja vet att när jag inte tittar på henne så kräver jag inget utav henne så därför kan hon ligga lugnt utan att gnälla.
Jag trodde att momenten skulle byggas upp under en längre tid, kanske börja med 30 sek fortsätta till 1 min osv. Men de började direkt med 3 minuter och Troja var superduktig! Är så nöjd med henne min lilla flicka!
 
Platsliggning görs i grupp med flera hundar som ligger med några meters mellanrum, vi var väl mellan 6-8 hundar i min grupp som gjorde momentet samtidigt.

Nästa moment vi skulle träna var linförighet. Det gick inte så bra den första timmen, Troja tycker detta momentet är det tråkigaste av alla, hon vill ha action och fart, varför ska hon bara gå långsamt bredvid mig när hon antingen kan springa omkring eller titta på de andra hundarna? Jag har alltså svårt att behålla den kontakt som krävs vid linförigheten. Rakt fram är ju inga problem, vare sig hon tittar på mig eller inte men vänstersvängen blir en aningens problematisk, om hon inte tittar på mig så kan hon ju inte se vilka signaler jag ger henne för en vänstersväng så därför krockar vi! Det gick inte alls bra och tillslut blev jag frustrerad och gav upp. Som tur var så blev det paus med fika precis då så jag satte in Troja i bilen och gick till klubbstugan.
Inne i stugan så satt vi och pratade och lyssnade på instruktörerna i ungefär en halvtimme, jag fick en hel del bra tips ang. linförigheten. Så ut igen, hämta hunden i bilen och börja träna igen. Lekte upp henne med kampleksaken och började träna. Det första jag ändrade på var min blick, jag har alltid tittat på Troja under träningen, men man ska titta rakt fram och på så sätt så håller hundarna ofta mer koll på oss eftersom vi inte håller koll åt dem. Förutom det så gjorde jag som så att jag tränade några minuter intensivt och nästan felfritt, lekte lite och sedan pausade vi några minuter. Jag lät Troja ta några minuters paus så hon fick ligga ner och titta på alla de andra ekipagen på planen. Sedan lekte jag igång henne igen och tränade några minuter igen. Och då gick det mycket bättre! Vänstersväng utan problem! Är sjukligt nöjd över det träningspasset.

Nästa träning med Troja är nästa torsdag om jag inte tar helt fel, så det blir en hel del träning hemma nu under tiden. Kiwano har träning ikväll så jag hoppas det går bra :)

/ Fanny

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0