Seg uppdatering - 100529

Äntligen helg säger jag bara! Det var ett tag sedan som jag hade en ordentlig helg med sovmorgnar och allt sådant mys. Idag ska jag inte göra något, bara slappa och titta på mina inspelade avsnitt av förhäxad.
Har blivit väldigt mycket stallet denna veckan.

Måndags - Jobba i stallet 11-18, ridning för Maria 19-20 sedan stannade jag kvar med lite folk och kom inte hem förrän vid 21 tiden.
Tisdags - Jobba i stallet 8-16, åka hem hämta Troja, köra tillbaka till stallet och se Emelia hoppa Winnie och sedan kolla när Medyk hoppade, var hemma vid 21 tiden. 
Onsdags - Jobba i stallet 8-16, P&J 17-21
Torsdags - Jobba i stallet 10-17, hem hämta Troja, se Maria rida, ridning för Pia Sohl 19.40-20.30
Fredags -  Jobba i stallet 8-16

Pia Sohl träningen gick riktigt bra, med undantag från Medyks rymning ifrån paddocken.
Jag sa till dem redan när jag kom in i paddocken "Stäng till ordentligt för annars kan han sticka ut". Det är ju inte så att han envist drar mot utgången hela tiden utan han tvärnitar i galoppen och slänger sig ut genom grinden och då har jag inte en chans att hinna stoppa honom. Så de stängde till grindarna så det blev en pytteliten öppning kvar, där ställde de en stol med en pall på så att det täckte för resten som var öppet. När vi då skulle galoppera så tänkte jag ju inte mer på öppningen, den var ju stängd. Det tyckte inte Medyk att den var, när vi galopperade förbi öppningen så kastar han sig åt sidan och försöker hoppa ÖVER stolen med pallen på, vilket inte går så bra eftersom det är högt och Medyk är urdålig på att hoppa, så han hoppar med slår i med benen och nästan fastnar på vägen, jag är överlycklig att vi bägge klarade oss utan skador. Skrittade in igen och då ställde sig Hanne (tror jag hon heter) i den lilla öppningen med ett spö, då blev Medyk sur och började kasta med huvudet men accepterade att han skulle bli kvar i paddocken. Resten av träningen gick väldigt bra. Vi tränade mest lydnad, att kunna lyssna och koncentrera sig fastän det är andra hästar både i och utanför paddocken. Vi red på 1/3 av paddockens yta, på ett fyrkantsspår och där skulle jag lägga två 20m volter på varje kortsida. Ibörjan fungerade det inte så bra, han skulle liksom sticka iväg från arbetet till den andra hästen i andra sidan paddocken. Vi hade lite dragkamp men sedan förstod han att jag inte skulle ge mig så han lugnade sig och lyssnade skitbra! Pia tyckte det gick jättebra mot slutet :)

Dagen efter red jag Medyk i ridhuset tillsammans med massa ponnisar; Penny&Rebecca, Racklo&Kajsa, Brille&Amanda och Pelle&Nelly. Det gick rätt så bra, han skulle såklart sticka iväg i galoppen men han kom inte mer än några språng innan jag fick tillbaka honom igen, det blev dock en bakutspark vilket jag inte tycker om, han har inte dummat sig med sådant på jättelänge nu så jag blev lite besviken =P Jag arbetade en del på volterna, i skritt och trav, och då kände jag hur han verkligen började koncentrera sig! Han struntade helt enkelt i de andra ponnisarna och fokuserade helt på oss, jag kände hur han tryckte ifrån med bakbenen och hur ryggen höjdes och jag blev så jäkla glad! Då fick han massa klapp och berömm, det var en av de få gånger han verkligen fokuserade och gav allt för att göra rätt när det fanns andra hästar i samma ridhus! Annars brukar han ju bara bli stressad och fokuserar bara på de andra hästarna.
Min lilla gosse :)

Nu ska jag njuta av min lediga helg!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0