Nöjd, nöjdare, nöjdast!

Japp så äre! Idag är jag nöjd :)
Har ju ridit på Scott tre dagar i följd nu iom hoppkursen och idag var han som en dröm att rida!
Första dagen var han stel som vanligt och ganska motvillig till att ställa/böja sig, han var seg och svår att få fram för skänkeln och så, men mot slutet av passet när vi travade av så släppte han tillslut och blev relativt mjuk och avslappnad.
Dag 2 så var han bättre, inte lika stel och motvillig men fortfarande seg och långsam i reaktioner och så, men gick iallafall bättre att få honom avslappnad och i slutet gick han rikitigt trevligt :)
Men IDAG, ja DÅ vet ni var det en riktig arbetsmyra jag satt på! Skrittade fram ett tag och när jag sedan kortade upp tyglarna bara litegrann och drev lite extra med sätet så började han trampa på direkt och var mjuk och avslappnad i nacke och rygg, gissa om jag blev lycklig! Har ju arbetat mycket de här två dagarna innan för att få honom dit jag vill med arbete osv och idag märkte jag ett super resultat, är så himla nöjd! Han var så mjuk, smidig, avslappnad och nöjd. Jag blev inte alls stel i armarna som jag brukar bli utav att han är stel och jag behövde inte direkt jobba med att lossa honom i sidorna med ställa/böja för han var redan så pass mjuk och smidig, detta gällde då i alla gångarter :) 
Galoppen var också bättre, rundare och finare än vanligt men behöver ändå mer arbete för att det ska bli stabilt.  

Önskar ju bara att jag kunde rida honom varje dag så han får behålla detta, är så trist att det går en eller en halv vecka mellan varje gång man rider honom då när ridskolan startar upp igen och då tar det nästan 40 minuter varje gång för att han ska bli mjuk och avslappnad vilket är himla synd :(

Efter kursen red jag iallafall Ritchie också och där var också stor skillnad :)
Har ridit honom med nu några dagar i följd och har nu hittat knapparna ordentligt så idag kändes det med riktigt bra och fick berömm av både Mattis och Elin att han gick himla fint och att jag red honom bra och det stärkte verkligen självförtroendet :)
Första dagen försökte jag ju få honom mjuk och att inte hänga sig i handen eller ta bettet och bara vandra iväg vilket han gör ibland haha, men då svarade han med att bara knäppa av i nacken utan stöd på bettet över huvud taget. Undrar ju om de som rider honom känner någon skillnad på när han knäpper av och när han tar stöd för det här verkade vara något som han var van vid att göra :/
Jag fortsatte iallafall med att hålla stabild stöd i handen och driva väldigt mycket framåt med sätet samtidigt som jag bad honom att börja trampa under sig med bakbenen och det började ju hjälpa lite då och sen har det blivit bättre och bättre och idag knäppte han inte av någonting utan han hade ett jättefint stöd till min hand och han trampade på ordentligt och var mjuk och fin :) Blev riktigt glad över det resultatet faktiskt!
Ritchie är egentligen rätt så enkel att få igång så att han trampar under sig ordenligt, visst han är stor, tung och lite klumpig men han har också rätt så kort rygg vilket gör det hela mycket enklare.

Blev ett lite tråkigt inlägg med mycket text och inga bilder men men, det får man ta ibland.
Imorgon ska jag bara rida Yellow och Alf för Scott och Ritchie ska vila så det blir enbart ponnyridning imorgon, mys!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0