Onsdagens hoppträning

Måste bara skriva lite kort om hoppningen igår.

Jag trodde det skulle gå jättedåligt för vi hoppade lite på lektionen i måndags och det gick SÅ dåligt. Scott var svinigt stark och på en oxer längsmed trekvartslinjen så bara drog han på allt han kunde och jag hade INGET att sätta emot så det gick ju i 110 över det hindret, som tur var så var det ju en låg oxer så han hoppade över den iallafall. Vet inte om det är pga fällningen som han har blivit så knepig just nu men han är himla hård i munnen och stark(are) än vanligt, även när man försöker arbeta honom i traven och DET är han iallfall aldrig i vanliga fall vad jag har märkt, så jag tror det är något han går igenom just nu, hoppas jag iallfall.

Men ja, jag var jättenervös innan hoppningen igår, för jag trodde ju såklart han skulle vara lika stark och jobbig då som i måndags men det var han inte!
Hela träningen kändes super verkligen! Han var visserligen fortfarande lite motsträvig och hård i munnen, ville liksom inte erkänna stödet på tygeln. Men han svarade ändå mycket bättre på förhållningar, halvhalter osv.
Började trava lite bommar och tränade på att ge överdriven eftergift, kändes fint.
Sedan lade Bettan upp första bommarna till ett lågt räcke som vi då skulle trava in på och sedan landa i galopp och 6 galoppsprång till en oxer som först låg 60-70 kanske som sedan höjdes till tjaa... 1m eller lite mer kanske.
Ibörjan ville jag ju inte riktigt driva på Scott, är ju rädd att han börjar kaxa sig då och bli stark så första gångerna blev det lite långt för honom där inne, men andra gången drev jag på bättre så då blev sista steget lite kort =P svår avvägning där ibörjan, hur mycket jag skulle rida på.
Men efter några språng så såg jag verkligen vilket avstånd som jag skulle rida på och det var underbart!
Övade ju som sagt också på överdriven eftergift så i språnget sträcker man fram händerna så långt man kan i princip, på hästens hals och jag kände med ens att jag fick mycket bättre följsamhet i språnget och kunde räta upp mig snabbt i landningen och ta tillbaka honom.
Hoppade det några gånger var och det kändes som att jag flög över hindret :D Scott var så himla mjuk och fin i sin språngkurva och jag följde med perfekt och allt bara fungerade perfekt!
Fortsatte att hoppa några slingor på lägre höjd och det gick med helt ok, hade lite för dålig galopp ur kurva in till en kombination så där blev det lite långt för Scott, men annars gick slingan som sagt helt ok också :)
Så jag tror nog allt att denna gången blir det P&J 70 eller 80, har inte bestämt mig än. Är ju så nervös för själva grejen så jag behöver verkligen inte bli nervös inför höjden också!

På söndag är det ÄNTLIGEN träning för Pia Sohl! Ser vi fram emot :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0