Hundträning

Kvällens hundträning gick super! Främst Kiwanos träning, blir ständigt imponerad över hur cool han är, och hur snygg han är :D Började gå en liten promenad och kastade boll och lekte fram kontakten, den är iofs redan så pass bra så den i sig behövs inte tränas på. Sedan gick vi in på bruksplanen nerifrån och gick uppåt medan vi arbetade med kontakt/skvaller hela vägen och det fungerade super! :) Det var någon som byggde agilitybana så vi stannade till där så fick Kiwano titta lite och sedan "skvallra" till mig och det fungerade jättebra :)
Sen kom spöregnet, hu! Jag hade bara en luvtröja på och med mig, inget annat så jag blev jätteblöt och kunde inte byta till något annat så jag blev kall efter en stund. Gick tillbaka till bilen med Kiwano och tog ut Troja en sväng för att kissa, sen var det möte i lillstugan så då fick båda hundarna sitta i bilen.

Efter fikamötet så tog jag ut Troja igen och gick ner till planen. Tränade lite fot/linförighet och det fungerade rätt bra, men efter ett tag så blir hon för ivrig och då gör hon allt på en gång för att få berömm. Det enkla "fot" kommandot besvaras med skall, hopp, ligg, sitt och allt möjligt på en gång så då är det bara att bryta och gå några steg och prova igen. Troja var lite taggad idag ;P
När det var vår tur på banan så trodde jag att det skulle gå skit för det fanns så många fällor där jag var säker på att vi skulle göra fel (läs JAG) och Troja skulle ta fel hinder i all iver.

Här är en väldigt dåligt ritat banskiss, gjord i paint haha! En liten förklaring till höger ifall ni inte ser de fina hindrena som jag ritat ;)

Jag trodde först att vi skulle få problem vid första tunneln, att hon skulle ta fel ingång, men icke det gick jättebra.
2:a problemet trode jag skulle bli efter andra tunneln, till hinder nummer 7, trodde hon skulle springa för långt fram innan hon vände eller att hon skulle springa förbi 7:an, men inte det heller, det gick jättebra :)
3:e problemet efter 9:an till gungan, trodde inte hon skulle följa med men det gjorde hon jättefint.
4:e problemet efter däcket, trodde inte att hon skulle hinna svänga ordentligt där heller men det gjorde hon :)
5:e problemet efter nummer 15. tunneln till A-hindret, trodde hon skulle gå på nummer 8 balansen istället men det gjorde hon inte, hon följde mig fint.

Allt som jag fruktade hände inte, allt gick faktiskt riktigt bra, mycket bättre än jag trodde :)
Vi måste dock arbeta mycket mer på våra kontaktfält, Troja vill fortfarande jättegärna hoppa över dem, men vi är på god väg att fixa det :)

Nu ska jag bara slappa en stund innan sängen :)
Godnatt!


Kommentarer
Postat av: frida

Sv: Haha bra jobbat ändå fast du inte gjorde noga ;)



Bra läsning! =) Lillan blir med för ivrig ibland. Då brukar jag avbryta, gå en liten sväng och försöka igen inte lönt när hon är för på hugget:P

2011-09-23 @ 08:33:32
URL: http://minaunderbaradjur.blogg.se/
Postat av: frida

sv: Haha ja det känns nästan så ibland:P

2011-09-23 @ 21:17:37
URL: http://minaunderbaradjur.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0