Insnöad

Jupp, nu har jag snöat in mig på ytterligare en hundras.
Jag ska ju inte skaffa en till hund på några år ännu men det är alltid kul att sitta och fundera ut vilken ras man ska skaffa nästa gång.
Tyvärr kan jag ju inte få en Troja till :( och hur härlig Kiwano än är så tror jag inte att jag själv kommer att skaffa mig en schäfer, det får va upp till Håkan om vi kommer ha fler schäfrar efter Kiwano.

Jag är fortfarande fast i vallhundsgruppen, kommer förmodligen aldrig lämna den =P
en gång vallhund alltid vallhund, så känns det iallfall.
Raserna som jag fortfarande känner lite extra varmt för är:

Border Collie (såklart), men det ska vara en trygg BC, inte hyperstirrig
Australian Shepherd men har bara sett 1 eller 2 individer av den rasen som skulle passa mig, vill inte ha ett stort fluff som är otrygg och ostabil så jag vet inte om jag egentligen har lagt ner den rasen.
Berger des Pyrénées à face rase men då får man vara riktigt noga med linjer, + att många indiver har problem med rädslor och de är otrygga i sig själva.

Men nu, NU har jag snöat in mig på en NY ras.
Nämnligen ACD:n, en vallhund såklart! :D
Faktiskt så är den som namnet avslöjar, (Australian Cattledog) från australien, tillskillnad från Aussien.
Rasen härstammar från Collie/Dingo korsningar för att skapa en robust, tålig och uthållig vallhund till nötboskapen och den är en heeler, som Welsh Corgin.

Infon jag läst tycker jag om, men jag har inte träffat många individer utav rasen, är rädd för att de kan vara skarpa och en aningens lömska, men än sålänge verkar det bara vara gamla rykten. Enda sättet för mig att få reda på det är ju att träffa rasen mycket och höra med olika uppfödare.
Men ska ju som sagt inte skaffa hunden ännu, men det är kul att fantisera lite :)
Gillar den rödmelerade mest just nu ;)


Bild lånad från Google.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0